Up


Airbrushen

Ik begon een airbrush te gebruiken in 1997 toen ik een wedstrijd in Finland won en een waardebon kreeg van een winkel die lurebuilding spullen verkoopt. Ik kocht er (http://www.samfishing.fi/) mijn eerste Badger airbrush (200-1) samen met een Badger Propel Regulator voor het gebruik van een autoband. Maar vergeet dat laatste. Je gebruikt alle lucht uit de band veel te snel en het motiveert niet echt om je airbrush schoon te maken als je ontdekt dat je dan eerst weer de band moet oppompen. Koop gewoon een compressor als je een airbrush aanschaft. Ik gebruik een Sparmax (http://www.tempera.fi/shop/fi/dept_20.html) en deze bevalt mij goed.




Airbrushes en verfen

Ik gebruik Spies & Hecker (http://www.spieshecker.com/) autoverf voor mijn kleuren. Ik koop deze in een lokale autoverfhandelaar die ze in grote en kleine hoeveelheden verkoopt. Ik koop gebruikelijk 2dl potten. Omdat de verf te dik is voor het gebruik in een airbrush verdun ik deze met tinner of aceton. Ik gebruik 1/3 verf en 2/3 aceton. Voor fluoricerende kleuren gebruik ik het finse merk CAB. Deze word gemaakt door by lakkavalmiste (http://www.lakkavalmiste.fi/sivut/).

Vandaag de dag bezit ik vier verschillende airbrushes. Badger 200-1 en 150-3, goedkope Badger kopie, WellMade (zelfde als de 150-3) en Yama (kopie van de Iwata HP-C). Mijn favoriet is de Badger 150-3 en deze gebruik ik het meest. Wellmade is ook erg goed en een goedkope kopie hiervan. Het is een populaire airbrush in de lokale car part dealers. Koop geen modellen met een plastic handvat. Deze breken heel snel af. De Yama is goed als je grote oppervlakken wil spuiten. En minder handig voor scherpe dunne lijnen. Wel kan je met de Yama dikkere verfsoorten gebruiken (zoals bijvoorbeeld metallic en verfsoorten met zilver grit erin).




Ander spul

Ik heb heel erg veel potjes voor verschillende verfsoorten en kleuren. Deze worden gemaakt door Badger en zijn erg makkelijk te gebruikenmet een Fast Blast Jar Adaptor. Ook een airbrush houder is erg handig. Ik gebruik ook een gezichtsmasker want aceton en verfdampen ZIJN NIET GOED VOOR JE GEZONDHEID! En als je rookt, doe het BUITEN.




Spuiten en kleuren

Gebruikelijk spuit ik mijn kunstaas wit, als ze niet al in deze kleur gelakt zijn. Als ik kunstaas herschilder (Bombers, Rapalas, etc) dan doe ik dat ook om de originele verf te bedekken. Ook dompel ik dit kunstaas enkelen keren in mijn CAB kunstaas lak omdat anders de verf kan uitlopen als ik hem erna in de lak dompel. Ik houd het te spuiten kunstaas met een tang in de hand als ik ze spuit. Als ze wit zijn spuit ik mijn favoriete kleuren erop. Normaal gesproken van licht naar donker. Omdat de verf erg snel droogt kan ik erg snel werken en doe dan ook meerdere kunstaasjes tegelijk. Ik houd het kunstaas ongeveer 20 a 30 cm van me vandaan tijdens het spuiten.




Bijvoorbeeld:

Ik heb een witte blank, eerst dek ik hem af met een wasnetje on schubben te maken met zilververf. Dan spuit ik de buik opnieuw met wit. En daarna met parelkleurige verf. Voor Rapala stijl kleuring spuit ik de kin in rood en de rug in zwart. Dan is hij klaar.

Als ik baarsstrepen wil maken dan zet ik het kunstaas in een vliegen vice en gebruik mijn aluminium strepen stencil. Voor stippen heb ik een plastic plaat met allerhande ronde gaatjes erin geboord. Deze gebruik ik net als het strepen stencil.

Na het spuiten

Laat het kunstaas een paar uur drogen voordat je hem lakt (lees a.u.b. mijn artikel in techniek/finishing/proionate lak). Als ik klaar ben met spuiten maak ik mijn airbrush meteen schoon. Ik doe net zo lang aceton in de verftoevoer tot er geen verf meer uit komt. Dit doe ik ook elke keer als ik van kleur verander. Indien er verf aan de kop of regulator zit doe ik deze in de plastic huls van een filmrolletje en laat deze een tijdje weken.




Na een beetje oefening zul je zien dat je kunstaas er net zo goed uit ziet als in de fabriek gemaakt.

Links:

http://www.badger-airbrush.com/
http://www.spieshecker.com/
http://www.samfishing.fi/
http://www.tempera.fi/shop/fi/dept_20.html
http://www.lakkavalmiste.fi/sivut/

Janne Ovaska